Online of fysiek winkelen?

MrOferto
Door corona zijn heel veel winkels nu pas terug volledig geopend zonder beperkingen. Hierdoor zien we ook een duidelijke groei in het aantal mensen dat wekelijks een fysieke winkel bezoeken. Tegelijkertijd stijgt het aantal mensen dat wekelijks online shopt ook. Veel producten worden online gekocht doordat dit veel sneller en gemakkelijker gaat. Echter zijn er wel nog productcategorieën zoals ‘boodschappen’, ‘farmaceutische producten’, ‘beauty’, en ‘huis & tuin’ waarvoor de meeste consumenten naar een fysieke winkel gaan.
Online of fysiek winkelen?

Online versus fysieke winkels

Het online shoppen wordt veelal gedaan door jongeren. De technologie speelt hier een grote rol in. Online shopping gaat in de toekomst blijven groeien. Fysieke winkels krijgen steeds meer de rol van een showroom waarbij de daadwerkelijke aankopen digitaal gedaan worden. Ook gaan retailers steeds meer digitale oplossingen introduceren die de onzekerheid over online aankopen kunnen wegnemen. Denk hier aan het passen van kleren in een virtuele paskamer of inrichten van een huis via een telefoon of tablet.

Ondanks de vele online aankopen, hebben fysieke winkels wel degelijk een zonnige toekomst. Slechts een klein deel van de consumenten gebruiken winkels om zich te oriënteren en vervolgens producten online te kopen. Het is eerder andersom. De meerderheid oriënteert zich online en gaat vervolgens naar een winkel om daadwerkelijk een product te kopen.

Voordelen van een fysieke winkel

Als we kijken naar fysiek winkelen dan merken we ook op dat mensen hierbij veel gemakkelijker de kans hebben om snel deskundig advies te krijgen van medewerkers in de winkel zelf. Het contact van mens op mens zorgt voor een vertrouwd gevoel. Hierdoor wordt er een persoonlijke band opgebouwd tussen koper en verkoper. Verder kunnen producten fysiek vergeleken worden met elkaar en kan de consument producten direct meenemen naar huis.

Het gaan naar fysieke winkels kan gepland worden als een uitje. Winkels worden een ontmoetingsplek doordat je andere mensen/vrienden tegenkomt. Ook is offline shoppen veiliger en kopen consumenten er 20% meer dan in een webwinkel.

Voordelen van online shoppen

Online shoppen is 24/7 mogelijk. Hierdoor besparen veel consumenten die in de week werken, in het weekend tijd door in de avond online te shoppen in plaats van dit in het weekend fysiek te doen. Websites maken het steeds gemakkelijker om producten en prijzen met elkaar te vergelijken. Ook bespaart men meestal geld bij online shoppen.

Lange wachtrijen in winkels worden veelal vermeden. Dit zeker in kledingwinkels waarbij kleren vaak gepast worden. Consumenten krijgen bij online aankopen de kans om kleren bij een verkeerde maat terug te sturen waardoor het passen van kleren niet altijd een must is.

People standing in long supermarket queue lining up waiting checkout customer service horizontal flat composition  illustration

bron: foto door macrovector van freepik

Hoe gaat het nu met fysieke winkels?

De voorbije 10 jaar hebben al zeker 10.000 winkels de deuren gesloten. Dit zijn rampzalige cijfers die nog gaan oplopen. Hierbij zijn de grootste slachtoffers reisbureaus, kledingwinkels en elektrozaken. Ketens domineren bovendien steeds vaker de winkels die overblijven. Nu behoren ongeveer 24% van de winkels tot bijvoorbeeld Zara, H&M of media markt.

80% van de aankopen gebeurd nog steeds in fysieke winkels, dit heeft zo zijn redenen. Consumenten geven aan dat ze producten willen kunnen zien, aanraken, uitproberen en meteen advies kunnen vragen. Voor 25% van de consumenten blijft de shopervaring ook een belangrijke rol spelen.

Online shoppen kan in de toekomst dus niet het fysieke winkelen volledig overnemen. Er zijn nog tal van belangrijke factoren waardoor winkels open moeten blijven. Wel zal E-commerce de markt steeds meer overnemen. Dit ook doordat de ervaring van E-commerce steeds meer en meer verbeterd wordt. De combinatie van fysiek en online is de beste oplossing.


Insecten eten, de toekomst? »