Alles wat jij moet weten over online shoppen

MrOferto
Vindt jij het ook zo een lange zoektocht om online de laagste prijs te zoeken? Gaat het terugsturen van aangekochte producten voor altijd gratis blijven? Weet jij wat je moet doen als je overhoop ligt met een online verkoper? Dit artikel vertelt je alles wat jij moet weten over online shoppen.
Alles wat jij moet weten over online shoppen

Zo vind je de laagste prijs op het internet

Online shoppen heeft heel wat voordelen. Je hoeft de deur niet uit, je kan dit op elk moment van de dag doen en bovendien kan je prijzen vergelijken en zo de laagste prijs vinden. Uiteraard bestaan hier zelfs websites voor die dit voor jou doen. Ze houden zelfs rekening met verzendkosten.

Echter is de grote vraag of deze vergelijkers wel vertrouwbaar zijn. Uit onderzoek blijkt dat de laagste prijzen wel tot 20% kunnen verschillen tussen de vergelijkers. Hoe meer je vergelijkt, hoe een betere prijs je kan vinden. De boodschap is dus om meerdere vergelijkers te gebruiken.

Vertrouw echter niet alleen op deze hulpmiddelen maar ga ook zelf op zoek naar de beste prijs. Is het product met de laagste prijs nog steeds even goed van kwaliteit? Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat het product met de laagste prijs, niet altijd het beste product is. Vaak worden er nep producten gemaakt die daardoor aan een lagere prijs verkocht kunnen worden. Uiteraard is deze kwaliteit helemaal niet vergelijkbaar met die van echte producten en kun je hiermee opgelicht worden. Let daarom zeker goed op de betrouwbaarheid van producten.

Ook kun je gebruik maken van meldingen bij prijsdalingen. Hierdoor weet je direct wanneer een product in prijs gedaald is. Dit kan aan de hand van prijzen volgers. Ook kun je rekening houden met soldenperiodes.

bron: foto door Little Blue van freepik

Blijft het terugsturen van producten gratis?

Als je iets koopt via een webwinkel, dan kan je dit gratis terugsturen. Dit kost de winkels enorm veel geld. Daardoor gaan enkele winkels hier maatregelen op nemen.

In de modesector wordt tot wel 60% van de spullen teruggestuurd, dit zorgt voor heel veel frustratie. Zo gaat bijvoorbeeld de Esprit over tot het verbannen van klanten van de winkel als je teveel teruggestuurd hebt. Hierbij gaat de regel dat als je bij de voorbije 20 bestellingen, meer dan 92% teruggestuurd hebt, je niet meer mag shoppen in de webwinkel. Voorlopig is dit enkel voor Nederlandse, Duitse en Oostenrijkse klanten.

Ook andere winkels proberen retouren tegen te houden. Zo wil de webwinkel Vente-Excluve, klanten die te veel terugzenden, duidelijk maken dat er een stevig prijskaartje hangt aan de retours. Zij doen dat door klanten te bellen en informeren hierover. Klanten die teveel terugsturen, mogen nog maar een beperkt aantal items kopen uit hun webshop.

Bol.com pakt het dan weer anders aan. Ze proberen duidelijke productomschrijvingen, foto’s en filmpjes te laten zien. Ook geven ze de mogelijkheid om reviews te laten schrijven door klanten.

bron: foto door pikisuperstar van freepik

Wat te doen als je overhoop ligt met een online verkoper

Stel, je hebt iets gekocht dat beschadigd aan huis geleverd wordt. Je wil je aankoop terugsturen en een nieuwe ontvangen die wel in goede staat is. Je meld dit aan de verkoper maar deze neemt zijn verantwoordelijkheid niet op en doet hier niks aan. Wat moet je nu doen? Je denkt misschien aan een rechtszaak maar deze is duur en kan jaren aanslepen. Daarom heb ik voor jou dé oplossing.

Zo is er een Alternative Dispute Resolution. Hierbij begeleidt een onafhankelijke partij de onderhandelingen tussen jou en de online verkoper. Die tracht zo tot een aanvaardbare oplossing te komen waarin iedereen zich kan vinden.

Door bemiddeling wordt er bij beide partijen controle gehouden over het geschil. Interactie met de tegenpartij, vormt de sleutel tot een succesvolle afhandeling.


« Online shoppen, niet altijd de slechtste ecologische keuze Kan je gezond zijn door ongezond te eten en regelmatig te sporten? »