Om dit te bepalen houden we rekening met het aankoop- en verplaatsingsgedrag van consumenten. Dit voor een gemiddelde aankoop. Als we dit doen bekomen we verschillende aankoopprofielen. Deze hebben elk hun eigen specifieke ecologische impact.
We starten met grote en efficiënte kanalen. Dit gaat over de personen die hun aankoop volledig online doen. Deze bestelling wordt via grote en efficiënte logistieke kanalen tot bij hen gebracht. Meestal gaat dit gepaard met een hele reeks levering in dezelfde regio. Het laten leveren aan een lokaal afhaalpunt zou hierbij de meest ecologische oplossing zijn.
Indien pakketjes aan een lokaal afhaalpunt geleverd worden, dan zou het mogelijk moeten zijn deze met de fiets op te halen. Dit is natuurlijk niet altijd het geval waardoor thuisleveringen interessanter zijn.
Wanneer de klant in één winkel de keuzes allemaal kan zien en uitproberen, dan is de aankoop het meest efficiënt. Als de klant aankoopt dan doet deze slechts één verplaatsing. Deze verplaatsing kan ook nog gecombineerd worden met andere activiteiten. Doordat de producten in een fysieke winkel gezien kunnen worden, hebben ze meteen een beter idee van producten en worden ze ook niet zo snel teruggestuurd of teruggebracht. Dit is ook een verbetering op de ecologische voetafdruk.
Meer problematisch wordt het wanneer mensen dit gaan combineren. Dit is dan omnichannel shoppen. Iemand gaat eerst fysiek naar winkels, vraagt er info en zal aan de hand van deze info items uitkiezen. Vervolgens gaat de klant naar huis en koopt hij daar de items. Dit wordt gedaan om zo de goedkoopste aanbieding te vinden.
De ecologische impact van een dergelijke consument is dubbel zo groot als die van een traditionele klant, die gewoon naar winkels gaat. De impact is zelfs 8 keer zo groot als die van een klant die alles online geregeld heeft.
bron: foto door rumka-vodki van freepik
Mogelijkheden als oplossing kunnen zijn dat voor elk product video’s worden gemaakt over de werking ervan. Ook is het de bedoeling dat in de toekomst de ervaring van fysiek shoppen zoveel mogelijk overgenomen wordt naar het online shoppen. Hierbij kunnen klanten zelf bijvoorbeeld een ruimte virtueel inrichten of producten virtueel gebruiken om hiermee een zo goed mogelijke fysieke ervaring te bekomen.
Fysieke winkels gaan in de toekomst nog niet verdwijnen. Deze worden nog teveel gebruikt. Denk aan het kopen van eten en drinken of het passen van schoenen en kleren. Online shoppen blijft dus de beste oplossing. Indien dit niet kan, probeer fysiek shoppen dan zoveel mogelijk te combineren met verschillende winkels en koop je items daar. Verder kan je ook online zoeken naar items en deze vervolgens in een fysieke winkel kopen.